torsdag, november 23, 2006

Kære kammerater, Martin, Chr., Nadja m.fl.

30/10 var jeg til stiftende GF i Nabogruppen. Det var glædeligt med så mange fremmødte , der ville være med til at give denne "græsrodsbevægelse" et vedtægtsmæssigt grundlag. Ved 22 tiden så jeg mig nødsaget til at gå (forkølelse, skulle meget tidligt op næste morgen), skønt vi var midt i valg til bestyrelsen, og bølgerne gik højt.

Nu små 3 uger efter ved jeg stadig ikke, hvad generalforsamlingen mundede ud i, herunder om jeg selv blev valgt el. ej. Jeg er gået ud fra, at "Naboerenes" aktivitet nok bare har været lidt på vågeblus, nu mens vi alle venter og ser, om vi virkelig skulle være så heldige, at det snart er slut med "Ungdomshuset" - så er der jo ingen at stille krav til. (Min egne forventning er nu, at trods 3 klokkeklare domstolsafgørelser, og skønt alle legale muligheder for at redde BZ-fæstningen synes udtømte, skal den med typisk dansk konfliktskyhed såmænd nok komme til at bestå også efter 14/12)

Men gennem et læserbrev i lokalavisen fra Claus Pedersen (CP) bliver jeg i går så bekendt med, at der åbenbart er valgt en bestyrelse, og at han sidder i den. Ja efter de sidste dages mails at dømme kan det næsten se ud som om, han er den mest udfarende kraft i "Naboerne"! Jeg er helt enig i Michael Halundbæks indsigelse, selv om det omtalte læserbrev ikke er direkte løgnagtigt, så er det klart tendentiøst.

For mit eget vedkommende må jeg sige, at hvis jeg blev valgt til bestyrelsen 30/10, ser jeg mig nu nødsaget til at træde ud. Jeg synes stadig, "Naboerne" er et fremragende initiativ, der for engangs skyld har sat vores, lokalbefolkningen på Nørrebros interesser på dagsordenen og ikke bare et sammenrend af autonome & punkeres, og som jeg sagde på GF, finder jeg, at det er en klog nok taktik at spille ud med konkrete krav & ønske om dialog fremfor bare at kræve bulen lukket, og derved formodentlig sætte sig uden for indflydelse.

I denne sammenhæng er det også fint nok for mig med en bestyrelse hvor nogle, som jeg selv, grundlæggende er "anti", mens andre grundlæggende er mere "pro" "Ungdomshuset". Men at sidde i bestyrelse med CP giver ingen mening for mig en - agent for Enhedslisten, der jo gennem alle årene ukritisk har optrådt som Ungdomshusets "godfather", og som har den "private" holdning, at det er helt OK at forberede væbnet kamp mod landets lovlige myndigheder ,og ikke noget, vi som Naboer skal blande os i! ! Det er ikke holdningsmæssig diversitet & bredde i bestyrelsen, men indre splittelse, der ikke kan føre til andet end ydre handlingslammelse! På spørgsmålet om, hvorfor han ikke sidder i "fanklubben" Borgergruppen, kunne svaret se ud til at være, at hans opgave i Naboerne på Nørrebro er at være trojansk hest!

Hårde ord i november, måske, CP har ret til sin politiske holdning, men det her kan jeg ikke lægge navn til. Skønt nu ganske desorienteret over hvad, der egentlig foregår i Naboerne, ville det være rart fortsat at høre fra Jer, der som jeg er imod vold. Og også engang at se et generalforsamlingsreferat.

Mange hilsener
Lars Andersen

Ingen kommentarer: