lørdag, december 30, 2006


Ungdomshuset og Christiania - ja hvorfor ikke, forskellen er umiddelbar svært at spotte. Og det fremgår jo også af Knud Foldschacks interesser – er Christiania og Ungdomshuset lavet af samme stof?
En ting er dog sammenlignelig; begge miljøer repræsenterer kronen på et anarkistisk værk og det er måske denne lighed Ritt Bjerregård har dømt ud fra?
Men Christiania er ikke helt enig – de vil ifølge deres talsmand ikke have noget med Ungdomshuset at gøre. Det er jo til at forstå – fordi der skal muskelkræfter bag en styring af de autonome. Den sammenhæng har Michael Torben Hallundbæk pointeret i sit åbne
brev til Ritt Bjerregård

Ja tak og undskyld
Men det er da glædeligt at se en form for OPP løsning er ved at tage form mellem Faderfonden 69 og Københavns kommune. Det er dog utroligt modigt af Københavns kommune og Ritt Bjerregård at guide en flok fastlåste anarkistiske ekstremister - med holdninger om hvorledes man
nedbryder det kapitalistisk funderet samfund - rundt i København. .
Udefra og alligevel tæt på set – vil det mest oplagte være at de autonome kom med elefant huen i hånden og sagde; ”Ja tak og undskyld fordi vi har været ensporede omkring vores egen fremtid” og henvendte sig til Faderfonden og Kommunen. Ville det ikke være i den solidariske ånd at være samarbejdsvillig og åben over for kritik? Den kant har Jan Andreasen sammendraget i en enkel og utrolig god
Nytårshilsen til Ungdomshuset.

Anarkisme og folkekirken?
Selv om vi bor tæt på kan det alligevel være svært at opfatte hvor tragisk voldeligt det gik for sig d. 16 december. Og den uskyld som flere peger på at Ungdomshuset har – må næsten være en ekstrem socialistisk hjerneblødning. Og her skal man huske på at de autonome anarkistiske formål er at nedbryde kapitalismen som det også er så smukt formuleret i enhedslistens principprogram. Foruden nedbrydelsen af det samfund som vi kender det i dag – sætter ingen der bekender sig til anarkismen noget over det enkelte menneske. Derfor kan det undre nogen hvad Folkekirkens Domprovst Anders Gadegaard laver i denne sammenhæng. Lars Andersen er overrasket og fortørnet over den virkelighed han har oplevet igennem en fælles nabo – læs hans opfordring.

Kom nu Ungdomshuset
Naboerne på Nørrebro håber at de moderate brugere af Ungdomshuset snart får talt de autonome kræfter til besindighed og sammen tager i mod det utrolige gode tilbud fra Faderfonden & Københavns Kommune. Så kan alle - og dermed også medierne koncentrere deres kræfter om andre mere nuancerede og konstruktive tiltag i vores kære sociale og demokratiske og (om man vil det eller ej) kapitalistisk stærke samfund.

Godt demokratisk nytår!

2 kommentarer:

poullyng@vip.cybercity.dk sagde ...

Hvor er det interessant og morsomt at se Ritt´s nye oplæg, om Ungdomshuset. Her har hun virkelig fået Knud Foldschack, Ungdomshuset og Christiania i en kattepine, for hvordan skal Knud Foldschack som advokat også for Christinia, kunne redegøre for deres kolde skulder til Ungdomshuset.
Iøvrigt mener jeg ikke, at Foldschack er nogen Messias, mig bekendt har han aldrig betalt skat (sidder i Glistrups gamle kontor)
Han ejer, via fonde, landbrug,
gårde etc. i Østlandene, ligesom han også via en fond, ejer hans egen bolig, Mørdrupgård, i Nordsjælland, langt fra Jagtvej!!
MVH
Poul Lyng

Anders sagde ...

Jeg tror såmænd ikke at Knud selv bestemmer særlig meget.
Den 28 december kommer Line Barfod med et forslag om den gamle brandstationen.(http://politiken.dk/indland/article218813.ece)

Den 29 december kommer der så en ny udmelding fra fonden
http://politiken.dk/indland/article219208.ece

Det kunne være Line Barfod der har skrevet begge pressemeddelelser, uden at læseren bliver informeret om dette. Hun er jo også ansat i Knud's advokatfirma.

For mig virker det som om at Enhedslistens Line Barfod virkelig ønsker at skabe splid i borgerrepræsentationen. Ved at gøre dette vil Enhedslisten kommer til at fremstå som det løsningsorienterede parti.

Mon hun i det hele taget er intereseret i en hurtig løsning på problemet, eller er hun kun intereseret i at føre politik.